Wat is een Buurthuis van de Toekomst

In een Buurthuis van de Toekomst delen sportclubs, scholen, culturele-, zorg- en welzijnsinstellingen en andere organisaties een accommodatie.

Op die manier maken zij optimaal gebruik van het gebouw en werken zij samen aan activiteiten voor de wijk. Steeds vaker is de sportclub daarom niet alleen sportclub, maar ook een plek waar mensen samenkomen voor een praatje, een cursus of misschien wel voor een bridgeavond.

Hagenaars nemen zelf het initiatief

Het Buurthuis van de Toekomst past bij de ontwikkeling dat bewoners zelf actief meedoen in hun wijk. De Hagenaars zetten zich in voor familie en buren. En ze zijn actief als vrijwilliger in sportverenigingen, buurtclubs en maatschappelijke instellingen. Mensen leren elkaar zo beter kennen. Ze zijn meer betrokken bij elkaar en hebben meer voor elkaar over.

Karsten Klein, Wethouder Stedelijke Economie, Zorg en Havens:

In de gemeente Den Haag zijn de afgelopen 5 jaar meer dan 50 accommodaties gelabeld als een Buurthuis van de Toekomst. Ik ben daar bijzonder trots op! Het betekent namelijk dat steeds meer sportverenigingen, zorginstellingen en culturele instellingen hun accommodatie beter en intensiever benutten. Zij combineren dan hun hoofdfunctie, zoals bijvoorbeeld voetbal, ouderenzorg of theater met andere maatschappelijke activiteiten. Daarmee worden zij als het ware een multifunctionele ontmoetingsplek in een wijk.