RAS moet kampioensfeest nog even uitstellen

21 april 2024 5:30

De sfeer was zaterdag aan de Albardastraat ongekend. Een groot vuurwerk, rookpotten, spandoeken en een paar honderd toeschouwers die zin hadden in een feestje. Om officieel kampioen te worden moest er alleen nog wel even gewonnen worden van de nummer 2 van de vijfde klasse C, Semper Altius. Dat team, onder leiding van oud-RAS-trainer Eki Korte, was echter niet gekomen om een bijrol te vervullen en hield RAS uiteindelijk op 1-1. RAS is daarmee dus nog net geen kampioen. Dat feestje moet nog even worden uitgesteld. Van uitstel komt in dit geval echter geen afstel.

Over het kampioensduel zelf kunnen we vrij kort zijn: Het was meer spannend dan fraai wat men het publiek voorschotelde. Het eerste kwartier acteerden onze boys erg nerveus en werden er veel foute passes verstuurd. Semper, dat vooral de verdedigende stellingen had ingenomen, kon vrij makkelijk stand houden. Na dat eerste kwartier nam RAS duidelijk het initiatief en kreeg de jonge ploeg van trainer Dos Santos Baltazar een paar mogelijkheden om de score te openen. Semper probeerde dit te voorkomen door steeds fysieker te gaan spelen. De jonge scheidsrechter Vugts, een van de talenten uit onze regio, trad goed op en bewees daarmee dat je niet ouder hoeft te zijn om overwicht te kunnen hebben.
RAS_Semper_2024_5.jpg
De rust werd met 0-0 bereikt. In de tweede helft werd het spel van de kant van de tegenstander alleen maar harder en dit resulteerde in de 66e minuut in een terechte rode kaart na een elleboogstoot van een speler van Semper.
RAS zocht nog meer de aanval, maar maakte daarbij de fout om soms te vaak individuele acties te maken, daar, waar tegen tien man, juist een collectief optreden gewenst leek. Desalniettemin kreeg RAS een paar mooie kansen om 1-0 te maken. De doelman van Semper stond echter steeds goed in de weg. In de 88e minuut, toen ook RAS even met tien man stond vanwege een blessure bij Evert Steinvoort, sloeg het noodlot toe. Uit een van de schaarse aanvallen van Semper sloeg men keihard toe: 0-1.
RAS_Semper_2024_4.jpg
Trainer Dos Santos Baltazar greep direct in en bracht Sander Huijbers binnen de lijnen. Een juiste keuze, want binnen 40 seconden schoot deze de bal direct binnen. (1-1)
RAS deed er in de resterende vier minuten blessuretijd nog alles aan om de winnende treffer, en dus het kampioenschap, binnen te halen, maar dit lukte helaas niet meer, zodat het feest nog even moet worden uitgesteld.
Na afloop kwam men, na enige tijd, wel tot de conclusie dat het resultaat op zich zo gek nog niet was, maar dat het helaas nog net niet genoeg was. De sfeer aan de Albardastraat bleef echter goed en, o.a. met behulp van een zangertje, werd er tot in de avond gedanst en gefeest door de selectie en de fans.
RAS_Semper2_2024.jpg
Hoe is de situatie nu? RAS moet over drie weken, op 11 mei 2024, thuis spelen tegen De Ster. Daar zou dan het kampioenschap behaald moeten worden. RAS heeft nog één punt nodig. RAS staat op dit moment zes punten voor met nog twee officiële duels te spelen.  Daarbij zijn nog niet de punten opgeteld van het vorige week gestaakte duel tegen Wanica Star.
Het zou dus ook nog kunnen dat de KNVB het restant van die wedstrijd eerst nog laat uitspelen. Daar moet nog 19 minuten gespeeld worden en staat RAS met 1-3 voor tegen negen man van de thuisclub. Dat zou, in onze ogen, wel een trieste ambiance zijn om kampioen te worden. Wij hopen dan ook dat het uitspelen van dat duel wordt verplaatst tot na 11 mei.  Wij kijken nu al uit naar het officiële feest....

Henk de la Haye.
RAS_Semper.jpg